Tämän otsikon alle kätkeytyy näinkin yllättävä uutinen,
josta allekirjoittanut voisi Kekkosta lainaten todeta: ”Saatanan tunarit!”.
Vahinkoja sattuu eikä tarkoitus ei ole käynnistää ikuista ”sielläjasiellä ei
vaan osata ajaa” -jauhamista, vaan kommentoida uutiskuvassakin näkyvää ilmiötä: kuvan
kaikkien autojen takaosat ovat muurautuneet umpeen tien pinnasta pölisevän
lumen takia, ja taksikuski on ainoa takasumuvaloa käyttävä.
Valitettavasti läheskään aina ei ole asia näinkään
onnellisesti, sillä ammattiautoilijatkin käyttävät takasumaria valitettavan
harvoin olosuhteiden sitä edellyttäessä. Oman noin 300 000 kilsaa
käsittävän ajokokemukseni perusteella voisin arvioida viiden autoilijan sadasta
käyttävän takasumuvaloa silloin, kun järkevän ihmisen äkkiseltään uskoisi
sellaista käyttävän. Järkevällä ihmisellä siis tarkoitan sellaista, joka ei
lumipyryssä halua 10–50 kertaa omaa autoa raskaampaa kaukoliikenteen bussia tai
rekkaa itsensä tai takapenkillä istuvien lastensa niskaan huonon kelin sattuessa.
Sormet eivät riitä laskemaan kertoja, kun olen lähes ajanut parikymmentä
kilometriä tunnissa hitaammin ajavan näkymättömän autoilijan perään lumi- tai
vesisateessa; nämäkin vaaratilanteet olisi kaikki voitu ehkäistä takasumuvalon
oikeaoppisella käytöllä.
Tällainen sai allekirjoittaneen pohtimaan, että onko
keskiverto autoilija tarkoituksella itsetuhoinen vaiko vain niin tyhmä, ettei
ymmärrä yksinkertaisen henkivakuutuksen voivan olla noinkin edullinen –
takasumarin päälle kytkeminen kun maksaa pari sekuntia kallista ja tuottavaa
aikaa? Eivätkö autoilijat tiedä, että kyseinen varuste löytyy pakollisena
kaikista autoista? Onko niin kutsuttu maalaisjärki kadonnut johonkin (retorinen
kysymys)?
Ehkä syy löytyy tieliikennelaista, joka kuuluu näin (TL §36):
Sumuvaloja saa käyttää
vain sumun taikka rankan vesi- tai lumisateen aikana. Niitä saa tällöin käyttää
lähivalojen asemesta, jos seisontavalot ovat samanaikaisesti kytketyt.
Tämä käsittää vain etusumuvalot, joita kyllä osataan
humuvalotella eli polttaa jatkuvasti aina auton ollessa käynnissä. Palaan tähän,
mutta en löytänyt takasumuvalon käyttämisestä erikseen säädettyä lakia.
Mielestäni kyseisen turvallisuusvarusteen käytöstä pitäisi lain sijaan määrätä
ihmisen (toivon mukaan edes jotenkin jäljellä oleva) itsesuojeluvaisto ja
järki: jos et näe itse eteesi pölisevän lumen takia, luuletko että
mahdollisesti takanasi kovempaa ajava näkee eteensä sen paremmin?
Pieni muistutus etusumuvalojen käytöstä: ne on tarkoitettu
huonoissa olosuhteissa tapahtuvaan hitaaseen
eteenpäin ajamiseen! Valojen tyypillinen tehokas näyttämä eteenpäin on 20–25
metriä, jonka auto kulkee karvan alle sekunnissa maantienopeudella. Valoista ei
siis suomeksi sanottuna ole mitään hyötyä normaalilla nopeudella ajettaessa.
Vaikka kuljettaja näkisikin jotain sumareiden avulla, törmäys tapahtuisi
samalla sekunnilla kuin ensimmäinen reaktio siihen.
Suomalainen on tunnetusti ylitseampuvan lainkuuliainen, eli
estääkö poliisin pelko takasumuvalon käyttämisen? Mikäli näin on marjat, niin
voin omasta kokemuksestani kertoa etten koskaan ole joutunut selittämään
partiolle tämän turvallisuusvarusteen käyttöäni. Tämä siitäkin huolimatta, että
kytken valon päälle jopa päivällä kesäkeleissä, jos taustapeilistä näen tielle
sataneen veden pöllyävän kunnolla ilmaan. Toki jos taakse ilmestyy auto, kytken valon
pois.
Humuvalotteluun palatakseni: useissa nykyaikaisissa autoissa, joissa
etusumuvalot alkavat olla vakiovarusteena, on yksi erittäin viheliäinen
ominaisuus: yhdistetty etu- ja takasumuvalojen kytkin. Itse kutsun sitä viaksi,
koska kyseessä on sanalla sanoen paska systeemi. Etusumarit on kytkettävä
päälle ennen takasumaria, ja kytkin on usein suunniteltu niin, että valojen
sammuttamisen jälkeen sumari sammuu automaattisesti takaa etulyhtyjen jäädessä
päälle. Tämä voisi selittää humuvalottelun: edestä sumuvalot jäävät päälle,
eikä niiden merkkivalo ole pakollinen (toisin kuin takana).
Oma ehdotukseni asian korjaamiseksi on ehdottaa, että Poliisi ja
Liikenneturva järjestäisivät asianmukaisen kampanjan autoilijoiden valistamiseksi.
Ensinnäkin tämä eli liikennekäyttäytymisen ja – turvallisuuden parantaminen on
verorahoitteisen Liikenneturvan tehtävä, jonka maksamiseen myös
allekirjoittanut osallistuu. Poliisin osuus kampanjassa voisi olla tällainen:
kertokaa, ettette sakota takasumarin asianmukaisesta käytöstä, ja päälle
unohtuneesta valosta seuraa (tai ainakin pitäisi seurata) ensisijaisesti
suullinen muistutus ja opastus, ilman maksukehotusta.
P.S. Vastaantulijoita häikäiseviä humuvalottelijoita voi
kohdattaessa puolestani kohteliaasti muistuttaa pitkien valojen räpsäytyksellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti