torstai 7. maaliskuuta 2013

Sumu- ja humuvalottelua


Tämän otsikon alle kätkeytyy näinkin yllättävä uutinen, josta allekirjoittanut voisi Kekkosta lainaten todeta: ”Saatanan tunarit!”. Vahinkoja sattuu eikä tarkoitus ei ole käynnistää ikuista ”sielläjasiellä ei vaan osata ajaa” -jauhamista, vaan kommentoida uutiskuvassakin näkyvää ilmiötä: kuvan kaikkien autojen takaosat ovat muurautuneet umpeen tien pinnasta pölisevän lumen takia, ja taksikuski on ainoa takasumuvaloa käyttävä.

Valitettavasti läheskään aina ei ole asia näinkään onnellisesti, sillä ammattiautoilijatkin käyttävät takasumaria valitettavan harvoin olosuhteiden sitä edellyttäessä. Oman noin 300 000 kilsaa käsittävän ajokokemukseni perusteella voisin arvioida viiden autoilijan sadasta käyttävän takasumuvaloa silloin, kun järkevän ihmisen äkkiseltään uskoisi sellaista käyttävän. Järkevällä ihmisellä siis tarkoitan sellaista, joka ei lumipyryssä halua 10–50 kertaa omaa autoa raskaampaa kaukoliikenteen bussia tai rekkaa itsensä tai takapenkillä istuvien lastensa niskaan huonon kelin sattuessa. Sormet eivät riitä laskemaan kertoja, kun olen lähes ajanut parikymmentä kilometriä tunnissa hitaammin ajavan näkymättömän autoilijan perään lumi- tai vesisateessa; nämäkin vaaratilanteet olisi kaikki voitu ehkäistä takasumuvalon oikeaoppisella käytöllä.

Tällainen sai allekirjoittaneen pohtimaan, että onko keskiverto autoilija tarkoituksella itsetuhoinen vaiko vain niin tyhmä, ettei ymmärrä yksinkertaisen henkivakuutuksen voivan olla noinkin edullinen – takasumarin päälle kytkeminen kun maksaa pari sekuntia kallista ja tuottavaa aikaa? Eivätkö autoilijat tiedä, että kyseinen varuste löytyy pakollisena kaikista autoista? Onko niin kutsuttu maalaisjärki kadonnut johonkin (retorinen kysymys)?

Ehkä syy löytyy tieliikennelaista, joka kuuluu näin (TL §36):

Sumuvaloja saa käyttää vain sumun taikka rankan vesi- tai lumisateen aikana. Niitä saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos seisontavalot ovat samanaikaisesti kytketyt.

Tämä käsittää vain etusumuvalot, joita kyllä osataan humuvalotella eli polttaa jatkuvasti aina auton ollessa käynnissä. Palaan tähän, mutta en löytänyt takasumuvalon käyttämisestä erikseen säädettyä lakia. Mielestäni kyseisen turvallisuusvarusteen käytöstä pitäisi lain sijaan määrätä ihmisen (toivon mukaan edes jotenkin jäljellä oleva) itsesuojeluvaisto ja järki: jos et näe itse eteesi pölisevän lumen takia, luuletko että mahdollisesti takanasi kovempaa ajava näkee eteensä sen paremmin?

Pieni muistutus etusumuvalojen käytöstä: ne on tarkoitettu huonoissa olosuhteissa tapahtuvaan hitaaseen eteenpäin ajamiseen! Valojen tyypillinen tehokas näyttämä eteenpäin on 20–25 metriä, jonka auto kulkee karvan alle sekunnissa maantienopeudella. Valoista ei siis suomeksi sanottuna ole mitään hyötyä normaalilla nopeudella ajettaessa. Vaikka kuljettaja näkisikin jotain sumareiden avulla, törmäys tapahtuisi samalla sekunnilla kuin ensimmäinen reaktio siihen.

Suomalainen on tunnetusti ylitseampuvan lainkuuliainen, eli estääkö poliisin pelko takasumuvalon käyttämisen? Mikäli näin on marjat, niin voin omasta kokemuksestani kertoa etten koskaan ole joutunut selittämään partiolle tämän turvallisuusvarusteen käyttöäni. Tämä siitäkin huolimatta, että kytken valon päälle jopa päivällä kesäkeleissä, jos taustapeilistä näen tielle sataneen veden pöllyävän kunnolla ilmaan. Toki jos taakse ilmestyy auto, kytken valon pois.

Humuvalotteluun palatakseni: useissa nykyaikaisissa autoissa, joissa etusumuvalot alkavat olla vakiovarusteena, on yksi erittäin viheliäinen ominaisuus: yhdistetty etu- ja takasumuvalojen kytkin. Itse kutsun sitä viaksi, koska kyseessä on sanalla sanoen paska systeemi. Etusumarit on kytkettävä päälle ennen takasumaria, ja kytkin on usein suunniteltu niin, että valojen sammuttamisen jälkeen sumari sammuu automaattisesti takaa etulyhtyjen jäädessä päälle. Tämä voisi selittää humuvalottelun: edestä sumuvalot jäävät päälle, eikä niiden merkkivalo ole pakollinen (toisin kuin takana).

Oma ehdotukseni asian korjaamiseksi on ehdottaa, että Poliisi ja Liikenneturva järjestäisivät asianmukaisen kampanjan autoilijoiden valistamiseksi. Ensinnäkin tämä eli liikennekäyttäytymisen ja – turvallisuuden parantaminen on verorahoitteisen Liikenneturvan tehtävä, jonka maksamiseen myös allekirjoittanut osallistuu. Poliisin osuus kampanjassa voisi olla tällainen: kertokaa, ettette sakota takasumarin asianmukaisesta käytöstä, ja päälle unohtuneesta valosta seuraa (tai ainakin pitäisi seurata) ensisijaisesti suullinen muistutus ja opastus, ilman maksukehotusta.

P.S. Vastaantulijoita häikäiseviä humuvalottelijoita voi kohdattaessa puolestani kohteliaasti muistuttaa pitkien valojen räpsäytyksellä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti